دکتر بهزاد فرخی

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

اتوپلاستی نوعی جراحی زیبایی گوش است، برای افرادی که از شکل ظاهری گوش های خود ناراضی هستند. همانطور که اشاره شد این نارضایتی گاهی ممکن است بر اثر یک اختلال مادرزادی باشد و گاهی ممکن است براثر عواملی نظیر فعالیت ورزشی و یا تصادف و سانحه ایجاد شود. در هر صورت هر گونه اتفاق ناخوشایندی که به دلایل مختلف برای گوش ایجاد شود را می توان با جراحی اتوپلاستی درمان کرد.

 البته باید توجه داشته باشید که اگرکودک شما دچار نقص مادرزادی در ناحیه گوش است، می بایست جراحی را تا زمان رشد کامل گوش به تعویق بیندازید.

این جراحی به منظور ایجاد تقارن گوش و یا ایجاد تناسب آن از نظر اندازه با سایر اعضای سر صورت می گیرد. گاهی نیز امکان دارد فضای داخلی گوش مورد جراحی قرار گیرد، مثل گوش هایی که به لحاظ هاله داخلی دچار مشکل هستند و یا گوش کشتی گیر ها که به گوش گل کلمی معروف است.

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

برای چه مواردی می توان از اتوپلاستی استفاده کرد؟

  • گوش خفاشی گوش های بیش از حد برجسته
  • عدم تقارن گوش ها
  • اختلالت مادرزادی گوش
  • صدمه به گوش در اثر سانحه

کلیک کنید: بهترین جراح پلاستیک در تهران

جراحی زیبایی گوش چگونه انجام می شود؟

این جراحی با تکنیک های متفاوتی انجام می شود. اما نکته حائز اهمیت در چگونگی انجام این جراحی ها منوط به نوع بیماری و یا ایراد متوجه گوش است. تکنیک های جراحی زیبایی گوش بسته به نوع برش خواهد بود.

از انواع برش در این جراحی می توان به دو مورد اشاره کرد:

  • برش پشت گوش
  • برش در چین داخلی گوش

در هر دو روش پزشک می تواند از بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی استفاده کند که انتخاب هر یک از این ها هم بستگی به نوع اختلال گوش دارد.

اغلب روشی که در جراحی گوش انتخاب می شود، برش در ناحیه  پشت گوش، جهت مخفی نگه داشتن نواحی برش است. اما در صورت لزوم پزشک با ایجاد برش های ریز در چین داخلی گوش نیز می تواند جراحی را انجام دهد.

پس از برش نواحی لازم، پزشک پوست را از غضروف جدا کرده و در صورت الزام به برداشت مقداری از غضروف، آن را از گوش جدا می کند و یا اگر به حذف غضروف احتیاجی نباشد جراح با ایجاد بخیه غضروف را در جای طبیعی خود قرار می دهد.

اقدامات بعد از جراحی اتوپلاستی

این جراحی نیز به مانند جراحی های دیگر نیازمند توجه برخی نکات است که در صوررت رعایت بیمار علاوه بر دستیابی به نتجه مطلوب دچار عوارض پس از جراحی نخواهد شد:

  • اگر در ورزش خاصی فعالیت دارید بعد از جراحی برای مدتی از انجام آن اجتناب کنید. چرا که خطر خونریزی در اثر فشار به گوش در کمین شما خواهد بود.
  • پیشنهاد می شود پس از این جراحی از رانندگی کردن اجتناب کنید. این توصیه به این خاطر است که با جراحی اتوپلاستی مقداری سرعت عکس العمل شما نسبت به اتفاقات و صداهای اطرافتان کاهش می یابد لذا رانندگی کردن را با بروز خطر همراه خواهد کرد.
  • با اجتناب از مصرف خوراکی های پر نمک می توانید از تورم گوش ها خودداری کنید.
  • تا یک هفته پس از جراحی از خیس کردن ناحیه سر بپرهیزید و در صورت استحمام مراقب باشید که سرتان خیس نشود.
  • نتیجه جراحی اتوپلاستی پس از برطرف شدن تورم مشخص خواهد شد، لذا از تورم ناشی از جراحی نهراسید.
  • یک هفته پس از جراحی می توانید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

هزینه جراحی زیبایی گوش

اغلب مراجعین برای این جراحی سردرگرم هستند که آیا این جراحی مشمول استفاده از بیمه خواهد بود یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم این جراحی نیز مانند جراحی بینی اگر به دلیل درمان انجام شود فرد می تواند از خدمات بیمه خود استفاده کند. اما اگر به جهت زیبایی صورت گیرد این امکان وجود نخواهد داشت.

اغلب هزینه جراحی زیبایی گوش به فاکتور های مختلفی نظیر هزینه جراح، هزینه بیمارستان و هزینه نوع عمل جراحی مثل هزینه جراحی گوش برجسته و … بستگی دارد. شما می توانید با مراجعه به جراح و معاینات لازم، درباره میزان هزینه این جراحی اطلاعات کسب کنید.

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی با ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی از بهترین جراحان زیبایی ایران هستند. دکتر فرخی در سال ۱۳۶۴ از دبیرستان تیزهوشان علامه حلی فارغ التحصیل شد و در همان سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته پزشکی عمومی را شروع کرد و پس در سال ۱۳۷۴ رشته جراحی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را با برد تخصصی به پایان رسانید. در سال ۱۳۸۴ دوره جراحی پلاستیک و ترمیمی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را به پایان رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *