دکتر بهزاد فرخی

علت سوزش سینه بعد از پروتز چیست؟

سوزش-سینه-بعد-از-پروتز

علت سوزش سینه بعد از پروتز مسئله ای است که عوامل و درمان آن توسط پزشکان مورد مطالعه قرار گرفته است و همچنین کسانی که مایل به عمل پروتز سینه هستند درصدد اند که راه های رفع آن را قبل از اقدام به عمل بدانند. اگرچه موارد متعددی که در این مقاله بدان اشاره خواهد شد علت سوزش سینه بعد از پروتز را بیان می­کند، اما در صورت تجربه سوزش و درد خارج از محدوده طبیعی جراحی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. همچنین توصیه می­شود که اگر در فردی سوزش پروتز سینه مجددا برگشت، و یا سال‌ها پس از انجام جراحی و به ‌طور ناگهانی درد کاشت سینه‌ را تجربه نمود، به پزشک مراجعه نموده تا منبع درد را پیدا و درمان کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل ایجاد علت سوزش سینه بعد از پروتز را بررسی نمائیم.

بررسی دلایل علت سوزش سینه بعد از پروتز

سوزش سینه بعد از پروتز ممکن است علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

علت-سوزش-سینه-بعد-از-پروتز

درد برش

در حالی که جراحی پروتز سینه کمی تهاجمی است، پزشک همچنان باید برشی ایجاد کند تا پروتز به بدن فرد وارد شود. لذا محل برش ممکن است بعد از عمل دردناک یا سوزش آور باشد.

هماتوم

حساسیت، تورم و ظاهری شبیه کبودی در ناحیه نزدیک نقطه برش سینه از علائم ایجاد هماتوم هستند. خون از محل برش می‌تواند در بافت‌های مجاور تجمع یافته و لخته شود و یک توده کوچک ایجاد ‌کند. لذا بیمار باید به پزشک خود مراجعه نموده تا هرگونه توده غیرعادی در سینه ها را پس از جراحی بررسی کند، زیرا ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی تری نیز باشد. البته خوشبختانه بسیاری از هماتوم ها بدون هیچ درمانی از بین می­روند. اما اگر پزشک نگران اندازه، شدت یا طول عمر هماتوم باشد، لازم است حتما خون را تخلیه کند یا پروتز داخل سینه را با جراحی خارج کند.

بزرگ شدن غدد لنفاوی

غدد لنفاوی زیر بغل ممکن است به دلایل مختلفی متورم یا دردناک شوند. ممکن است پس از جراحی در محل برش یا در بافت سینه خود عفونت داشته باشید که باعث این واکنش می شود. حتی این امکان وجود دارد که یک غدد لنفاوی در طول عمل پروتز سینه آسیب ببیند و به دلیل عفونت بالقوه یا در حین بهبودی، بزرگ شود.

انقباض کپسولی

در روزهای اولیه پس از جراحی پروتز و یا چند هفته پس از عمل، در  برخی از افراد دیده شده که مشکل انقباض کپسولی را تجربه می­کنند که همراه با سوزش و درد زیاد می­باشد. انقباض کپسولی وضعیتی است که در اثر سفت شدن بافت سینه در اطراف پروتز ایجاد می ­شود. این مسئله ممکن است در هر نقطه از سینه پس از جراحی اتفاق بیفتد و لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

ایجاد سروما

یکی دیگر از مشکلات و علت سوزش سینه بعد از پروتز می تواند ایجاد سروما در بدن باشد. سروما یک مایع سرم مانند است که در نزدیکی محل برش جمع می­ شود. اگر مقدار این مایع بیش از حد باشد، توده ای ایجاد می­ کند که به آن سروما می گویند. علائم آن بدین صورت است که هنگامی که آن ناحیه را لمس می­ کنید، ممکن است احساس سوزش یا درد کلی در پروتز سینه داشته باشید. هنگامی که مشکوک به جمع شدن مایع در بافت پستان هستید، به زخم در حال بهبودی خود توجه زیادی داشته باشید، قاعدتا باید شاهد نشت سرم شفاف از محل برش باشید. در بیشتر موارد، جمع آوری مایع چند هفته طول می­ کشد. برای از بین بردن این وضعیت باید به جراح خود مراجعه کنید و سروما را تخلیه نمائید.

سروما-بعد-از-جراحی-پروتز-سینه

انتخاب بهترین دکتر پروتز سینه عامل مهمی است که باعث می شود این عوارض به صفر برسد.

علائم طبیعی و متداول بعد از جراحی پروتز سینه

علاوه بر درد در محل برش و اطراف آن، ممکن است احساس خارش یا سوزش نیز داشته باشید. این یک عارضه جانبی طبیعی پوست است که در طی فرآیند بهبود، به طور طبیعی برطرف می شود. اما اگر پس از جراحی علائم عفونت مانند چرک یا تورم وجود نداشته باشد، جای نگرانی نیست.

در حالی که درست است که پروتز سینه نمکی و پروتز سینه سیلیکونی سبک وزن هستند، اما قطعا بلافاصله پس از جراحی بزرگ کردن سینه، احساس بار اضافی روی سینه خود خواهید داشت و چون پروتز فضای بیشتری را در اطراف ناحیه سینه اشغال می­ کند در نتیجه عضلات سینه احساس کشیدگی خواهند داشت. این حس تقریبا طبیعی بوده و به مرور زمان از بین خواهد رفت. معمولا درد و سوزش بیشتر در اطراف سینه و به سمت نوک پستان متمرکز می­ شود.

پروتز سینه می تواند در هر زمانی بعد از جراحی صدمه ببیند، اما سوزش فوری بعد از جراحی اغلب بخاطر خود عمل است و بدن می­ تواند خود به خود پوستی را که بریده شده بهبود ‌بخشد و خود را با ترمیم و بازیابی جدید سازگار ‌کند. با این حال، با گذشت زمان، ممکن است عوارضی چون سوزش و دردهای دیگری را نیز احساس شود که باید توسط پزشک بررسی شود.

راهکارهای رفع سوزش سینه بعد از پروتز

مانند هر جراحی دیگری نیاز است که بیمار قبل و بعد از عمل تمامی نکات تجویزی و درمانی پزشک را رعایت نماید. بخصوص با توجه به ظرافت کار انجام پروتز، لازم است کلیه نکات درمانی، اعم از مصرف دارو، رعایت مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه، توجه به مسئله بهداشت و سایر نکات ایمنی دیگر با دقت رعایت شود. انتخاب یک پزشک باتجربه نیز می تواند یکی از نکات بسیار مهم در زمان تصمیم گیری جهت پروتز سینه به منظور یک عمل سالم و بدور از سوزش و درد غیر معمول باشد.

یکی از پزشکان پرتجربه و کارامد در زمینه ایمپلنت و پروتز سینه دکتر فرخی می­ باشد. دکتر فرخی با توجه به قواعد پزشکی و نکات بسیار حساسی که در فرایند عمل پروتز قابل اهمیت است سعی دارد داوطلب جراحی پروتز سینه را با انجام مشاوره های صحیح و یک عمل نتیجه بخش به رضایت و نتیجه مطلوب برساند. رسیدگی به بیمار پس از جراحی و بررسی علت سوزش سینه بعد از پروتز و هرگونه درد و تورم، از جمله موضوعاتی است که از نظر دکتر فرخی بسیار قابل اهمیت می­ باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم سوزش سینه بعد از پروتز، عارضه ای است که ممکن است بر اثر علل مختلف رخ بدهد، اما با انتخاب جراح با تجربه و رعایت دقیق مراقبت ها و دستورالعمل های بعد از جراحی می توان احتمال وقوع آن را به صفر رساند.

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی با ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی از بهترین جراحان زیبایی ایران هستند. دکتر فرخی در سال ۱۳۶۴ از دبیرستان تیزهوشان علامه حلی فارغ التحصیل شد و در همان سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته پزشکی عمومی را شروع کرد و پس در سال ۱۳۷۴ رشته جراحی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را با برد تخصصی به پایان رسانید. در سال ۱۳۸۴ دوره جراحی پلاستیک و ترمیمی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را به پایان رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *