دکتر بهزاد فرخی

خوابیدن بعد از جراحی پروتز سینه

خوابیدن-بعد-از-عمل-پروتز-سینه

خوابیدن بخش مهمی از زندگی می‌باشد، خواب منجر به کسب انرژی، ترمیم و بازیابی بدن می‌شود. استراحت و خوابیدن بعد از جراحی پروتز سینه بخش مهمی از فرآیند بهبود دوران نقاهت می‌باشد. اما باید توجه داشته باشید که باید با نحوه صحیح خوابیدن بعد از پروتز سینه آشنا شوید. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم و اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می دهیم. با ما در ادامه همراه باشید…

خوابیدن-بعد-از-پروتز-سینه

اهمیت خوابیدن بعد از پروتز سینه

پس از جراحی پروتز سینه جهت بازگشت به فعالیت‌های روزمره خود عجله نداشته باشید. عدم استراحت کافی در دوران نقاهت اثر منفی بر سیستم ایمنی می‌گذارد. خواب کافی در طی شب پس از جراحی پروتز تاثیرات مثبت فراوانی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود روحیه و تمرکز
  • تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به عفونت
  • بهبود زخم‌ها و برش‌هایی که طی جراحی انجام شده است
  • کاهش التهاب (در هنگام خواب، مغز با ترشح هورمون هایی موجب کاهش تنفس و شل شدن عضلات می‌شود، در نتیجه تورم بافت سینه کاهش می‌یابد)
  • افزایش خونرسانی به عضلات و بافت‌هایی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند

توصیه می‌شود پس از جراحی حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و در طی روز نیز 2 الی 3 ساعت بخوابید تا بدن شما بتواند دوران نقاهت پس از جراحی پروتز سینه را به خوبی طی نماید.

خوابیدن-بعد-از-جراحی-پروتز-سینه

جلوگیری از درد در هنگام خوابیدن

پس از جراحی پروتز سینه به مدت 1 الی 3 هفته ممکن است در ناحیه سینه تورم و درد داشته باشید، درد در سینه می‌تواند منجر به اختلال خواب شبانه شود. بنابراین به منظور جلوگیری از درد و بی‌خوابی طی هفته‌های اول پس از جراحی چند ساعت پیش از خوابیدن داروهای مسکنی که توسط جراح تجویز شده است را مصرف نمائيد. اکثر این داروها خواب آور بوده و 1 الی 2 ساعت پس از مصرف آنها می‌توانید به راحتی چند ساعت به صورت مستمر و بدون درد بخوابید. رعایت مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه به شما کمک می کند تا طول دوران نقاهت شما کوتاه شود.

انجام تمرینات آرامش ذهن پیش از خوابیدن

در روزهای اول پس از جراحی بنا به دلایل مختلف ممکن است خواب شبانه‌ی شما دچار اختلال شود، در صورتی که دچار بی‌خوابی شبانه شدید و یا اینکه شب‌ها نمی‌توانید به خوبی استراحت نمائید پیش از خواب تمرینات مدیتیشن و تمدد اعصاب را انجام دهید، بر اساس تحقیقات داشتن روتین‌های قبل از خواب مانند کتاب خواندن، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی بی‌کلام و سایر فعالیت‌ها می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خواب شبانه شود.

موقعیت صحیح خوابیدن پس از جراحی پروتز سینه

تا 6 هفته پس از جراحی باید از خوابیدن به پهلو و یا به روی شکم خودداری نمائید، تنها وضعیت مناسب جهت خوابیدن به روی کمر می‌باشد. در هنگام خوابیدن در صورتی که از تخت طبی استفاده می‌نمائید زاویه آن را روی 30 تا 45 درجه تنظیم نمائید در غیر این صورت از 2 الی 3 متکای اضافه در زیر سر خود استفاده نمائید.

نحوه-صحیح-خوابیدن-بعد-از-پروتز-سینه

 در صورتی که عادت ندارید به روی کمر دراز بکشید و احتمال دارد در هنگام خواب به پهلو بچرخید از دو متکا در اطراف خود استفاده کنید تا در طول خواب شبانه به سمت پهلو نچرخید. بالا نگه داشتن بالا تنه منجر می‌شود تا تورم پس از جراحی کاهش یابد. اگر عادت ندارید به روی کمر بخوابید از چند هفته پیش از جراحی جهت خوابیدن در وضعیت جدید تمرین نمائید.

2 تا 3 هفته پس از جراحی می‌توانید به پهلو بخوابید اما از خوابیدن روی شکم و هرگونه فشار روی سینه‌ها تا 3 ماه خودداری نمائید. پیش از خوابیدن به وضعیت قبل از جراحی ابتدا با جراح خود مشورت نمائید.

بیشتر بخوانید: پروتز سینه مدل گرد

پیاده روی در طول روز برای کمک به خواب شبانه

با اینکه جراحی پروتز سینه یک جراحی سخت می‌باشد، اما توصیه می‌شود پس از جراحی هر روز به مدت چند دقیقه پیاده روی داشته باشی. پیاده روی منجر به افزایش گردش خون شده، خطر ایجاد لخته‌های خون را کاهش می دهد و به خواب آرام شبانه کمک می‌نماید.

استفاده از لباس‌های ساپورت مخصوص سینه

پس از جراحی پروتز سینه تا 1 ماه لازم است هر شب از سینه بندهای مخصوص استفاده نمائید، این سینه بندها از سینه‌ها محافظت می‌کند، به فرم دهی سینه کمک می‌نماید از ایجاد تورم جلوگیری می‌نماید.

عدم مصرف کافئین پیش از خواب

نوشیدنی‌های حاوی کافئين مانند چای، قهوه و یا سایر نوشیدنی‌های انرژی زا منجر به اختلال در خواب شبانه می‌شود، بنابراین از 6 ساعت پیش از خوابیدن از مصرف هر نوع ماده‌ی خوراکی و آشامیدنی حاوی کافئین و مواد انرژی زا خودداری نمائید تا دچار بی‌خوابی و اختلال در خواب شبانه نشوید.

استفاده از داروهای خواب آور

در انتها اگر دچار هرگونه اختلال و بی‌خوابی پس از جراحی شده‌اید جهت خواب راحت می‌توانید از جراح خود بخواهید تا داروهای خواب آور برای شما تجویز نماید تا در دوران نقاهت پس از جراحی به منظور خواب آسوده در طی شب مصرف نمائید.

کلام آخر

در این مقاله به توضیحاتی درباره اهمیت خوابیدن بعد از جراحی پروتز سینه و نحوه صحیح آن پرداختیم. یکی  از مراقبت های مهم بعد از پروتز سینه نحوه خوابیدن بعد از آن است که می تواند به تسریع روند بهبودی کمک شایانی نماید.

منابع:

https://www.mya.co.uk/mya-social/blog/how-should-i-sleep-after-a-breast-augmentation

https://www.plasticsurgerysource.com/blog/ideas-to-help-you-sleep-tight-after-breast-augmentation/

https://cocorubyplasticsurgery.com.au/blog/how-to-sleep-better-after-breast-augmentation-surgery-tips-for-sleeping-after-surgery/

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی با ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی از بهترین جراحان زیبایی ایران هستند. دکتر فرخی در سال ۱۳۶۴ از دبیرستان تیزهوشان علامه حلی فارغ التحصیل شد و در همان سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته پزشکی عمومی را شروع کرد و پس در سال ۱۳۷۴ رشته جراحی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را با برد تخصصی به پایان رسانید. در سال ۱۳۸۴ دوره جراحی پلاستیک و ترمیمی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را به پایان رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *