دکتر بهزاد فرخی

پروتز سینه و شیردهی (مواردی که حتما باید بدانید!)

تاثیر-پروتز-سینه-بر-شیردهی

اگر جراحی پروتز سینه را انجام داده‌اید و اکنون باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، شیردهی به نوزادتان و بی‌خطر بودن آن یکی از اصلی‌ترین سوال‌های که با آن مواجه می‌شوید، در ادامه‌ این مقاله به توضیحاتی راجع به پروتز سینه و شیردهی خواهیم پرداخت. اطلاع از این موضوع برای خانم هایی که قصد دارند پروتز سینه انجام دهند و در آینده شیردهی داشته باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مقاله به طور کامل به این مبحث می پردازیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

محل قرار گیری پروتزها و تاثیر آن بر شیردهی

دو روش جهت قرار دادن پروتزها وجود دارد:

  • روش جراحی ساب عضلانی: پروتزهایی که جهت بزرگ کردن و یا فرم دهی به سینه استفاده می‌شوند در زیر غدد و عضلات سینه قرار می‌گیرند.
  • روش جراحی ساب غده‌ای: در این روش پروتزها در زیر بافت سینه و روی عضله قرار می‌گیرند.

در هر دو روشی که نام بردیم پروتزها در پشت مجرای شیری قرار می‌گیرند، بنابراین جراحی پروتز سینه بر شیردهی هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت.

پروتز-سینه-و-شیردهی

انواع پروتزها و تاثیر آن بر شیردهی

پروتزهایی که جهت جراحی سینه به کار برده می‌شود، شامل دو نوع پروتز سیلیکونی و پروتز سالین هستند، جنس این پروتزهای با یکدیگر متفاوت می‌باشد. اما نحوه‌ جراحی و مکان کاشت آنها یکسان است بنابراین اهمیتی ندارد که از چه نوع پروتزی استفاده می‌نمائید، با توجه به اینکه هم پروتز سیلیکونی و هم پروتز سالین در پشت غدد شیری قرار می‌گیرند و در حین جراحی امکان آسیب به مجرای شیر بسیار کم می‌باشد بنابراین می‌توانید پس از انجام پروتز به فرزند خود شیر بدهید.

در صورت پارگی پروتز سیلیکونی هیچ ماده‌ای به شیر مادر نمی‌تواند نفوذ پیدا نماید بنابراین از این بابت نگرانی نداشته باشید. اما پروتزهای سالین با توجه به اینکه داخل انها از آب نمک پر شده است امکان نفوذ به شیر مادر وجود دارد اما در صورت پارگی، پروتز سالین علامت‌های واضحی را ایجاد می‌نماید بنابراین بلافاصله پس از پاره شدن پروتز سالین متوجه این موضوع خواهید شد و می‌توانید شیردهی را قطع نمائید و جهت خارج ساختن و یا تعویض پروتز به پزشک خود مراجعه نمائید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پروتز سینه مدل گرد

محل برش ها و تاثیر آن بر شیردهی پس از پروتز سینه

همان طور که پیشتر اشاره شد روش جراحی و یا نوع پروتز نصب شده در شیردهی تاثیری ندارد، مهمترین عاملی که می‌تواند بر شیردهی اثرگذار باشد محل برش جهت گذاشتن پروتز می‌باشد، در بیشتر جراحی‌ها، برش‌ها در امتداد چین‌های زیر سینه ایجاد می‌شود، این قسمت در واقع مرز بین سینه و قفسه‌ی سینه می‌باشد، زمانی که برش‌ها در این قسمت ایجاد شود هیچ گونه آسیبی به غدد شیری ایجاد نمی‌شود.

اما در صورتی که برش از طریق آرئول ایجاد شود اعصاب و مجاری ممکن است از هم جدا شوند و در زمان شیردهی منجر به مشکل شود. افرادی که پس از جراحی پروتز سینه دچار بی‌حسی در نوک سینه شده‌اند بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند و ممکن است نتوانند به فرزند خود شیر بدهند.

شیردهی-بعد-از-پروتز-سینه

بیشتر بخوانید: مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

شیردهی و تاثیر آن بر ظاهر سینه پس از پروتز

بارداری و شیردهی می‌تواند تغییراتی را در بافت سینه ایجاد نماید، این تغییرات شامل تغییر در اندازه، فرم و بافت سینه می‌باشد اما بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است شیردهی هیچ تاثیر بر افتادگی سینه نخواهد داشت. البته موضوعی که باید به خاطر بسپارید این است که تاثیر بارداری و شیردهی در خانم‌های مختلف متفاوت می‌باشد، در صورتی که احساس می‌نمائید پس از شیردهی دچار افتادگی سینه شده‌اید می‌توانید جهت تعویض و یا اصلاح پروتز به جراح خود مراجعه نمائید.

تاثیر مهارت جراح در شیردهی پس از پروتز سینه

یکی از فاکتورهای مهمی که در موفقیت تمام جراحی‌ها اهمیت دارد، مهارت جراح می‌باشد. در صورتی که جراح شما مهارت کافی داشته باشد و در حین جراحی به غدد شیری و اعصاب ناحیه سینه آسیبی وارد نشود می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که در شیردهی مشکلی نخواهدی داشت.

در غیر این صورت ممکن است پس از زایمان نتوانید به نوزاد خود شیر دهید، بنابراین لازم است پیش از جراحی ابتدا به تخصص و تجربیات جراح توجه نمائید و سوابق جراحی‌های قبلی او را جستجو نمائید و با افرادی که پیش از شما این جراحی را انجام داده اند صحبت نمائید تا بتوانید با مشکلات و عوارضی که پس از جراحی ممکن است داشته باشید آشنا شوید.

در انتها با توجه به اینکه نتایج جراحی پس از نصب پروتز سینه همواره ممکن است با عوارض جانبی مانند آسیب به اعصاب و غدد شیری همراه باشد، هم چنین فرم و اندازه‌ی سینه‌های شما پس از بارداری وشیردهی دچار تغییرات عمده‌ای خواهد شد بنابراین اکثر جراحان پلاستیک و زیبایی توصیه می‌نمایند که اگر قصد دارید در آینده باردار شوید و به نوزاد خود شیر دهید.

بنابراین بهتر است انجام جراحی پروتز سینه را به دوران پس از بارداری و شیردهی موکول نمائید، در این صورت اگر آسیبی هم به غدد شیری وارد شود نگرانی بابت تغذیه نوزاد خود نخواهید و همچنین نیازی به جراحی مجدد جهت اصلاح فرم و اندازه‌ی سینه پس از تغییرات دوران بارداری نخواهید داشت.

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی با ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی از بهترین جراحان زیبایی ایران هستند. دکتر فرخی در سال ۱۳۶۴ از دبیرستان تیزهوشان علامه حلی فارغ التحصیل شد و در همان سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته پزشکی عمومی را شروع کرد و پس در سال ۱۳۷۴ رشته جراحی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را با برد تخصصی به پایان رسانید. در سال ۱۳۸۴ دوره جراحی پلاستیک و ترمیمی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را به پایان رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *