دکتر بهزاد فرخی

جراحی لیفت بازو چگونه انجام می شود؟

لیفت بازو که با عنوان براکیوپلاستی نیز شناخته می شود، از جمله روش های جراحی در حوزه پلاستیک است که با برداشت پوست اضافی بالای بازو، به زیبایی ظاهری این ناحیه کمک می کند. از آن جایی که بعد از جراحی، اسکارهایی در قسمت داخلی بازو بر جای می ماند، توصیه می شود افراد ابتدا با روش هایی مانند ورزش و یا رژیم غذایی نسبت به کوچک کردن بازوی خود اقدام کنند و در صورتی که به نتیجه دلخواه خود نرسیدند، به دنبال جراحی باشند.

جراحی لیفت بازو

باید توجه داشت که همانند هر جراحی دیگری، لیفت بازو نیز خطراتی مانند خونریزی، عفونت، تورم و خطرات مربوط به بیهوشی دارد. به همین دلیل، باید با پزشک خود درباره مزایای و معایب احتمالی قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی، مشورت کنید.

آمادگی و اقدامات قبل از جراحی لیفت بازو

یکی از نکات مهم پیش از تصمیم به انجام این روش جراحی، انتخاب جراح پلاستیک ماهر و با تجربه در این زمینه و شرکت در جلسات مشاوره می باشد. پزشک ابتدا به بررسی سوابق پزشکی، دارو های مصرفی و یا سابقه حساسیت و آلرژی و سپس، معاینه فیزیکی بیمار خود می پردازد. در طول این جلسات، پزشک با انتظارات و خواسته های بیمار خود آشنا می شود.

❌ پیش از انجام جراحی، رعایت یک سری نکات از سوی بیمار ضروری است. مواردی از قبیل:

  • انجام تست های آزمایشگاهی به منظور بررسی سلامت جسمانی
  • قطع مصرف داروهای ضد التهابی، غیر استروئیدی و آسپیرین. چرا که این قبیل داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهند. گاهی نیاز است داروهای جدید تجویز شده از سوی پزشک مصرف شوند.
  • کنار گذاشتن استعمال سیگار و دخانیات

طبیعی است که بیمار قبل از جراحی مقداری استرس داشته باشد. شرکت در این جلسات و مطرح کردن سوالات، می تواند به آرامش بیمار کمک کند.

روند و مراحل جراحی لیفت بازو

جهت انجام جراحی لیفت بازو، برشی در طول قسمت داخلی بازو از سمت زیر بغل تا آرنج، زده می شود. ممکن است از لیپوساکشن در برداشت چربی اضافی استفاده و پوست شل شده نیز برداشته شود. در پایان برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی آن ها قرار خواهد گرفت. از جمله نتایج این جراحی می توان به تنگ شدن پوست شل شده و بهبود زیبایی ظاهری بازوها اشاره کرد. با انجام این جراحی، استرچ مارک ها (ترک های پوستی) روی بازو نیز از بین خواهند رفت.

مراحل جراحی لیفت بازو به شرح زیر است:

  1. آماده سازی بیمار: در این مرحله، بیمار باید جهت آمادگی برای جراحی، مصرف داروهای خاصی را پیش از عمل از جمله ضد التهاب، ضد درد و آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت انجام دهد.
  2. بیهوشی: پس از آماده سازی بیمار، برای انجام جراحی، بیمار را تحت بیهوشی قرار می‌دهند.
  3. برش: پس از بیهوشی، جراح برای دسترسی به بافت‌های اضافی، برشی در بخش بالای بازو بر روی پوست قرار می‌دهد.
  4. از بین بردن بافت های اضافی: پس از برش، جراح بافت‌های اضافی و پوست را از بخش بالای بازو، از جمله بافت چربی و بافت های پوستی، از بین می‌برد.
  5. بخیه: پس از از بین بردن بافت‌های اضافی، جراح پوست را به سمت بالا کشیده و با بخیه، می بندد.
  6. بستری شدن بیمار و مراقبت‌های پس از جراحی: پس از جراحی، بیمار باید بستری شده و تحت مراقبت‌های پس از جراحی تحت نظر پزشک خود قرار بگیرد.

با انجام این مراحل، بیمار می‌تواند به دست آرایی ظاهر بالای بازو خود بپردازد. اما باید توجه داشت که جراحی لیفت بازو همیشه به همراه خطراتی مانند خونریزی، عفونت، خشکی و تورم و همچنین زخم‌های قابل مشاهده بعد از جراحی همراه است. بنابراین باید با پزشک خود درباره مزایا و معایب احتمالی قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی مشورت کنید.

مقالات دیگر: لیپوماتیک بازو چگونه انجام می شود؟

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از لیفت بازو

پانسمان باید تا زمان بهبودی کامل بخیه ها، باقی بماند. لوله ای ظریف و کوچک، جهت جمع آوری خون و مایعات اضافی، زیر پوست قرار خواهد گرفت. احتمال مشاهده مقداری تورم در بازو وجود دارد که موقتی بوده و به مرور برطرف خواهد شد. معمولا درد بعد از جراحی به حدی است که برای بیمار قابل تحمل است. اما با این حال، دارو های مسکن از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

انجام فعالیت های شدید بدنی مانند بلند کردن اجسام سنگین و یا ورزش کردن، به مدت دو تا سه هفته ممنوع است. توجه داشته باشید که در طول سپری شدن دوره نقاهت، بازو نباید دچار کشیدگی شود و فشاری نباید به بخیه ها وارد شود. تقریبا می توان گفت که بیمار بعد از شش هفته قادر به انجام تمام کارها و فعالیت های عادی خود خواهد بود. زمان مناسب کشیدن بخیه ها را از پزشک جویا شوید. برخی بخیه ها قابل جذب هستند.

بعد از جراحی، در صورت مشاهده علائمی از قبیل:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • نامنظم شدن ریتم ضربان قلب
  • قرمز شدن پوست
  • تب

سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آیا بعد از جراحی لیفت بازو، جای اسکار باقی می ماند؟

یکی از موارد مهم این جراحی، این است که جای اسکار به سختی پنهان می شود. با این حال، در بیمارانی که بعد از عمل، استعمال سیگار و دخانیات را کنار می گذارند، روند بهبودی با سرعت بیشتری طی می شود و جای اسکار و بخیه ها نیز محو خواهد شد. توصیه می شود تا حد امکان از تماس مستقیم بخیه ها با نور خورشید محافظت شود.

نتایج جراحی لیفت بازو

لیفت بازو با برداشت پوست شل شده و افتاده بازو، به سفت شدن این ناحیه و بهبود زیبایی ظاهری کمک می کند. نتایج جراحی لیفت بازو، اغلب دائمی است. با این حال، این نکته را در نظر داشته باشید که پوست بازو نیز تحت تاثیر اثرات افزایش سن قرار می گیرد و می توانند دچار افتادگی شود. به همن خاطر، داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ وزن بدنی ایده آل و متعادل بعد از جراحی، همواره توصیه می شود.

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی با ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی از بهترین جراحان زیبایی ایران هستند. دکتر فرخی در سال ۱۳۶۴ از دبیرستان تیزهوشان علامه حلی فارغ التحصیل شد و در همان سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته پزشکی عمومی را شروع کرد و پس در سال ۱۳۷۴ رشته جراحی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را با برد تخصصی به پایان رسانید. در سال ۱۳۸۴ دوره جراحی پلاستیک و ترمیمی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را به پایان رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *