دکتر بهزاد فرخی

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

حمام-کردن-بعد-از-پروتز-سینه

پروتز سینه یکی از انواع جراحی های زیبایی سینه می‌باشد که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. در صورتی که مراقبت‌های دوران نقاهت به خوبی انجام شود می‌توانید سریعتر بهبودی خود را به دست بیاورید و به روال عادی زندگی خود بازگردید. در این مقاله قصد داریم درباره مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید…

مراقبت‌های پس از پروتز سینه

پس از عمل پروتز سینه در صورتی که حال عمومی شما مساعد باشد می‌توانید همان روز به منزل مراجعه نمائید اما لازم است حداقل برای 24 الی 48 ساعت یک مراقب همراه شما باشد.

پس از جراحی، محل برش‌ها روی سینه با یک گاز استریل توسط پانسمان پوشانده می‌شوند. ممکن است در هنگام ترخیص لوله‌هایی جهت خروج ترشحات در روی سینه‌ی شما قرار داشته باشد، این لوله‌ها درون یک محفظه پلاستیکی در قفسه سینه قرار داده می‌شوند و لازم است گاهی به مدت 1 تا 2 هفته روی سینه‌های شما جهت زهکشی و خروج مایعات باقی بمانند. دستورالعمل‌های مراقبت از این لوله‌ها و تعویض پانسمان پیش از خروج از بیمارستان توسط پرستار به شما آموزش داده می‌شوند.

کنترل حالت تهوع

پس از اینکه تاثیر داروی بیهوشی از بین رفت ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شوید، مصرف داروهای کنترل تهوع طی این مدت می‌تواند کمک کننده باشد. این مشکل ممکن است بعد از هر گونه جراحی زیبایی سینه ایجاد شود.

مصرف داروها پس از پروتز سینه

داروهایی که پس از پروتز سینه تجویز می‌شود شامل داروهای ضد درد، ضد تورم و آنتی بیوتیک می‌باشد. جهت جلوگیری از درد و پیشگیری از عفونت در محل برش‌ها لازم است تمام داروها (به خصوص آنتی بیوتیک‌ها) را به صورت منظم و در ساعات مشخص شده مصرف نمائید.

از مصرف هر دارویی که حاوی آسپرین باشد خودداری نمائید، آسپرین منجر به رقیق شدن خون و اختلال در روند انعقاد خون می‌شود و روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد.

احتیاط هنگام سوار شدن در ماشین

 به دلیل اینکه پوست روی سینه پس از جراحی تحریک پذیر بوده و ممکن است دچار آسیب و جراحت شود در هنگام استفاده از کمربند ایمنی یک بالش یا حوله کوچک زیر کمربند قرار دهید تا سینه‌های شما دچار آسیب نشود.

تعویض پانسمان در منزل

پانسمان‌ها باید روزی حداقل یکبار و طبق دستورالعمل‌ها ارائه شده تعویض شود. زمان پایان استفاده از پانسمان و بانداژها طی ویزیت‌های بعدی توسط پزشک به شما اعلام خواهد شد.

مراقبت از بخیه‌ها

بخیه‌هایی که در محل برش‌های سینه ایجاد می‌شود معمولاً از نوع جذبی بوده و به مرور زمان حل می‌شوند. بخیه‌ها به صورتی اعمال شده‌اند که در زیر پوست قرار داشته و شما نمی‌توانید آنها را مشاهده نمائید، گاهی اوقات ممکن است در محل بخیه‌ها احساس درد داشته باشید، جهت کنترل درد می‌توانید از مسکن‌های تجویزی استفاده نمائید.

در صورت عدم رعایت درست مراقبت ها، عوارض عمل پروتز سینه ایجاد می شود که می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

مراقبت-های-بعد-از-جراحی-پروتز-سینه

مراقبت در 48 ساعت اولیه پس از عمل پروتز سینه

ممکن است طی دو روز اول مقداری تب داشته باشید و میزان تب شما به 38.5 درجه برسد و پوست اطراف سینه صورتی یا قرمز شود، این علائم نشان دهنده‌ی عفونت نبوده بلکه علائمی از تطبیق بدن با پروتز‌های جدید در سینه می‌باشد. در صورتی که تب پس از دو روز کاهش نیافت و کبودی‌ها و تورم در ناحیه برش‌ها افزایش یافت لازم است که با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که به بهترین جراح پروتز سینه مراجعه کنید، این عوارض به حداقل خواهد رسید.

نحوه حمام رفتن پس از پروتز سینه

  • تا 48 ساعت پس از جراحی بانداژ خود را خیس نکنید و از دوش گرفتن و حمام رفتن اجتناب ورزید.
  • نحوه‌ی دوش گرفتن در صورتی که درن (لوله‌های زهکش) داشته باشید باید با پزشک هماهنگ شود.
  • حداقل تا 6 هفته از وان، جکوزی و استخر استفاده نکنید.
  • جهت استفاده از هرگونه دئودورانت، لوسیون، کرم و یا ماده‌ی شوینده در نزدیکی محل برش‌ها با پرستار خود صحبت نمائيد.

استفاده از سوتین‌ حمایتی بعد از پروتز سینه

تا 6 هفته پس از جراحی حتی در هنگام خوابیدن نیز باید از سوتین‌های حمایتی استفاده نمائید. خوابیدن بعد از پروتز سینه باید به صورتی باشد به سینه فشاری نیاید. تنها در زمان دوش گرفتن می‌توانید این سوتین‌ها را در بیاورید. انواع پروتز سینه وجود دارد که پزشک بعد از بررسی های لازم بهترین نوع را برای شما انتخاب خواهد کرد. در هر صورت لازم است تا شما از سوتین مخصوصی که جراح برایتان تجویز می کند استفاده نمایید.

تا زمان بهبودی کامل از سوتین‌هایی که زیر آنها سیم دارد نباید استفاده نمائید.

انجام فعالیت‌های بدنی پس از عمل پروتز سینه

پس از جراحی می‌توانید اکثر فعالیت‌های روزمره‌ی خود را از سر بگیرید، در واقع جهت جلوگیری از تشکیل لخته خون لازم است که از همان روز اول پیاده روی‌های مختصر را داشته باشید اما در موارد زیر باید جانب احتیاط را رعایت نمائید:

  • هر تمرین یا ورزشی که منجر به سفت شدن و کشیدگی ماهیچه‌های سینه شود مانند حرکت بازو و یا تمرینات سینه را باید تا زمان بهبودی کامل متوقف نمائید.
  • 4 تا 6 هفته هیچ وسیله‌ی سنگینی بیشتر از 2 کیلوگرم بلند نکنید.
  • قبل از اینکه ورزش‌هایی مانند دویدن، وزنه زدن و یا سایر تمرینات حرفه‌ای را شروع نمائید ابتدا با پزشک خود در مورد آمادگی بدنی خود صحبت نمائید.
  • در هنگام ورزش از یک سوتین حمایت کننده استفاده نمائید.

زمان مراجعه به پزشک بعد از عمل پروتز سینه

در صورت مشاهده هرکدام از علائم زیر هرچه سریعتر به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نمائید:

  • تب بالای 38 درجه
  • قرمز شدن، تورم و تغییر رنگ در ناحیه سینه
  • لرز
  • مشکلات تنفسی
  • هرگونه ترشح غیرعادی از محل برش‌ها

منابع:

https://www.mskcc.org/cancer-care/patient-education/self-care-after-insertion-permanent-breast-implant

https://westcountyplasticsurgeons.wustl.edu/resources/faqs/breast-augmentation/breast-augmentation-postop-care.html

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی

دکتر بهزاد فرخی با ۱۵ سال سابقه جراحی زیبایی از بهترین جراحان زیبایی ایران هستند. دکتر فرخی در سال ۱۳۶۴ از دبیرستان تیزهوشان علامه حلی فارغ التحصیل شد و در همان سال در دانشگاه علوم پزشکی تهران رشته پزشکی عمومی را شروع کرد و پس در سال ۱۳۷۴ رشته جراحی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را با برد تخصصی به پایان رسانید. در سال ۱۳۸۴ دوره جراحی پلاستیک و ترمیمی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع و در سال ۱۳۷۸ دوره را به پایان رسانید.

2 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *